Vanliga frågor & svar

Det är du som hyresgäst som ansvarar för eventuella skador på fönsterrutor och entrédörrar. I samband med kontraktsskrivning ska en lokalhyresgäst skaffa en företagsförsäkring som passar för din verksamhet. Var noga med att följa försäkringsföreskrifterna och hyresavtalet för lokalen.

Om olyckan eller inbrottstjuven är framme kan du kontakta vår felanmälan för att få felet åtgärdat. En debitering skickas sedan till dig.

För att bedriva någon annan verksamhet än den som står i hyresavtalet måste du ha godkännande från AKI. I vissa fall krävs också godkännande från myndigheter innan den nya verksamheten kan starta. Även med ett godkännande från AKI är det alltså inte garanterat att du får ändra verksamheten. Ta kontakt med lokalansvarig innan du ändra din verksamhet.

Om det uppstår ett problem med lokalen och som enligt hyresavtalet inte är ditt ansvar kontaktar du AKI.

Du felanmäler genom att mejla till AKI@kribo.se. Om du får ett akut fel under kontorstid ringer du 0550-348… Om du får ett akut fel utanför kontorstid som inte kan vänta till nästa arbetsdag. Kontakta vår Fastighetsjour på telefon Vi återkommer om telefonnumret.

Avfall från din verksamhet är du själv ansvarig för att hantera. I vissa avtal ingår borttransport av restavfall och kompost. Om det krävs eller finns en befintlig fettavskiljare ansvarar du som hyresgäst för tömning och underhåll av denna. Om inget annat anges i ditt avtal.

Som hyresgäst ansvarar du för eventuellt inbrottsskydd i din lokal. Du ska också inneha en försäkring för din verksamhet som täcker eventuellt inbrott. Kräver ditt försäkringsbolag ett annat lås än det vi tillhandahåller ligger det på dig som hyresgäst att bekosta det.

Det är i regel hyresgästen själv som ansvarar för lokalens inre underhåll vad gäller golv, väggar och tak. Dessutom ansvarar du själv för underhåll och utbyte av eventuell inredning eller utrustning som tillhör din verksamhet.

Krav på godkända lokaler!

AKI har som policy att alla arbeten hyresgäst avser utföra själva som avser ytskikt, el, vatten eller ventilation måste godkännas av hyresvärden. Arbeten ska utföras enligt våra riktlinjer. Detta för att myndighetsbeslut som finns för lokal och byggnad ska vara godkända bl a när det gäller brandskydd.

Du kan själv och på egen bekostnad till exempel tapetsera, om det görs på ett fackmannamässigt sätt. Men du måste få ett skriftligt godkännande av AKI innan arbetet påbörjas.

Kontakta vår kontaktperson för lokaler innan du renoverar i lokalen.

Alla ombyggnationer, ändringar och kompletteringar som du önskar göra i lokalen ska skriftligt godkännas av AKI. Förändringen kan i vissa fall kräva godkännande från myndighet för till exempel bygglov och brandskydd. Kostnader för en ombyggnation som vi godkänt, bekostas alltid av hyresgästen. Kontakta lokalansvarig vid AKI innan du påbörjar några arbeten i lokalen! Då kan vi diskutera igenom vilka möjligheter som finns.

Uppsägningstiden på lokalen gäller enligt lokalhyresavtalet.

I samband med att AKI har mottagit din uppsägning skickas en avflyttningsbekräftelse till dig. På avflyttningsbekräftelsen hittar du sista kontraktsdatumet och information om när en avflyttningsbesiktning kommer att genomföras av lokalen. I samband med besiktningstillfället fastställs lokalens skick och om några åtgärder anses föreligga.

Som lokalhyresgäst ser du själv till att lokalens underhåll under hyrestiden och att den återställs när du flyttar. Golv, väggar, tak, fast inredning och utrustning ska vara i samma skick som när du flyttade in. Undantag görs om vi kommit överens om något annat i samband med genomförd avflyttningsbesiktning.

Du som bedriver förvärvsverksamhet kan ha rätt att överlåta hyresrätten till lokalen i samband med att du överlåter din verksamhet.

AKI godkänner endast överlåtelser:

  • Om någon har köpt verksamheten.
  • Om vi hittar en annan hyresgäst under kontraktstiden .
  • Om hyresgästen själv har meddelat i sin uppsägning att de önskar bryta hyresavtalet tidigare om möjligt.

Utöver detta gäller att den nya hyresgästen uppfyller AKI grundkrav enligt våra uthyrningsregler. Uppsägningen ska också ha genomförts på rätt sätt. AKI ska alltid godkänna överlåtelsen innan ett hyresavtal kan överlåtas.